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ボーデ博物館のティルマン・リーメンシュナイダー Tillman Riemenschneider in Bode Museum


今回、ドイツに来て是非ともこの目にしたかったのが、ティルマン・リーメンシュナイダーの作品だった。

リーメンシュナイダーは、15世紀から16世紀に、ヴュルツブルグを中心に活躍した彫刻家。

ドイツ各地に残る古い教会には、リーメンシュナイダーの彫刻作品が数多く残されている。

このボーデ博物館のような場所に展示されているのは、小型の彫刻が多い。

This time, it was the work of Tilman Riemenschneider who came to Germany and wanted to see this by all means.

Riemenschneider is a sculptor who was active mainly in Wurzburg from the 15th century to the 16th century.

Many sculptures by Leemenschneider are left in the old churches remaining in various parts of Germany.

There are many small sculptures that are exhibited in places like this Bode Museum.


大学の頃に、ドイツ語を学んでいた先生が、よく彼の話をしていた。

その後、日本で開催された展覧会などで、リーメンシュナイダーの作品を何点か目にする機会があった。

リーメンシュナイダーの作品の特徴は、何と言っても、あの独特の人々の表情だろう。

A teacher who was learning German when I was a university was often talking about him.

After that, at the exhibition held in Japan, we had the opportunity to see a few of Raimenschneider's work.

The characteristic of Riemenschneider's work is, by any means, the expression of that unique people.


どの人物も、現代的な感覚からすると、決して美人や美男子、といった感じではない。

それどころか、どこか癖のある表情と言っていい。

しかし、何か憂いを秘めたようなその表情は、1度目にしたら、記憶の鮮明に刻み込まれてしまう、強烈な印象を見るものに与える。

Every person, from a modern sense, is never a feeling like beautiful girls or beautiful boys.

On the contrary, it can be said that there is a habitual expression somewhere.

However, the expression that seemed to have something to do with something gives to the one who sees a strong impression which will be engraved in the vivid memories if it is done for the first time.



そのリーメンシュナイダーは、一時は、ヴュルツブルグの市長を勤めていたこともある。

しかし、時代はドイツ宗教改革の時代。

熱烈なプロテスタントだったというリーメンシュナイダーは、旧教派によって、戦争における罪を問われ、腕を折られてしまった。

腕を折られてからは、勿論のこと、2度と、その素晴らしい彫刻作品を作ることはできなかった。

Riemenschneider, at one time, served as the mayor of Würzburg.

However, the era is the era of German religious reform.

Riemenschneider, who was an ardent Protestant, was forced to crime in the war by the old denominations, and his arms were broken.

After breaking his arms, of course, he could not make that wonderful sculpture work twice.


このドイツの旅で、ミュンヘンの地で、私は再び、リーメンシュナイダーの作品に向き合うことになる。

In this German journey, in the land of Munich, I will again face Romenschneider's work.

(Translated by Google Translate)

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