バウハウスの1階は、入場チケットを買うエントランスがあり、その背後には、カフェやショップが併設されていた。
地下には、企画展の展示スペースがあり、ちょうど、ハンネス・マイヤーについての展示が行われていた。
On the first floor of the Bauhaus there was an entrance to buy admission tickets, and behind it were cafes and shops.
In the basement, there is an exhibition space for special exhibitions, just showing Hannes Meyer.
ハンネス・マイヤーは、グロピウスから校長を引き継いで第2代目の校長となったが、建築家としての実績からか、グロピウスやマイヤーの後で校長になったミース・ファン・デル・ローエほどは、バウハウスの話の中でもなかなか登場しない。
この企画展では、そうしたマイヤーの業績を、写真、資料、ビデオなどによって紹介していた。
Hannes Meyer took over the principal from Gropius and became the second principal, but either because of his architectural achievements, or more than Bauhaus, than Mies van der Rohe, who became principal after Gropius and Meyer. Does not easily appear in the story.
In this exhibition, Meyer's achievements were introduced using photographs, materials, and videos.
マイヤーは、スイスのバーゼルに1889年に生まれた。
ハンス・ウィットワーと建築事務所を立ち上げて、建築家として様々なプロジェクトに参画した。クルップというドイツの企業に勤めていたこともあった。
Meyer was born in Basel, Switzerland in 1889.
He set up an architectural office with Hans Whitwar and participated in various projects as an architect. He had worked for a German company called Krupp.
教師としての経験はないが、スイス生まれの有名な教育家ペスタロッチの影響を受けていたといい、それがバウハウスでの校長職にも役になったようだ。
しかし、同時に社会主義運動にも深い関心を持っており、バウハウスの校長を解任された後は、ソ連やメキシコで様々な建築を手掛けている。
Although he has no experience as a teacher, he is said to have been influenced by the famous Swiss-born educator Pestalozzi, which seems to have served as the principal at Bauhaus.
At the same time, however, he is deeply interested in the socialist movement, and since being dismissed as principal of Bauhaus, has worked on various architectures in the USSR and Mexico.
歴史に”もし”は禁物だが、もし当時のドイツの政治状況がナチスの登場を許さずに、そのままマイヤーが校長を続けていたら、マイヤーのバウハウスはどのようになっただろうか、と展示会場をめぐりながら考えてしまった。
"If" is a forbidden thing in history, but if the German political situation at the time did not allow the appearance of the Nazis, and if Meyer continued as the principal, what would be the Meyer's Bauhaus look like? I thought while going around.
(Translated by Google Translate)
コメント
コメントを投稿